Tippek leendő marketingeseknek

Ha marketing szakos tanulóként felmerült benned a kérdés, hogy az első néhány hónapban, a nagybetűs életben mire is lesz szükséged igazából, jó helyen jársz. Személy szerint ezeket tanácsolnám a 2 évvel ezelőtti önmagamnak.

1. Értsd meg a modelleket és a mentalitást

Minden szakma képviselője más és más dologra koncentrál elsősorban. Neked – többéves tapasztalat ide vagy oda – az a dolgod, hogy a marketinges szemléletet képviseld. Ebben rengeteget segítenek a modellek. Nem az a lényeg, hogy szóról- szóra el tudd mondani a tankönyvi leírásukat, hanem, hogy megértsd a koncepciójukat.

Volt, amikor vissza kellett idéznem az AIDA modellt, ami bár nem valami óriási nagy titok, de segít megérteni, hogy nem úgy kezdünk egy hirdetést, hogy “KATTINTS IDE ÉS RENDELD MEG A PORSZÍVÓNKAT”, hanem érdemesebb pl. valamilyen problémát felvetni, aminek leírjuk a megoldását. A 4C és 4P modellek közötti különbség lényegének megismerése szintén jó arra, hogy ráhangolódj a szakmázásra.

Hogyan lehet tanulóból egy nagy tapasztalt marketing szakember?
Marketing 1.0

2. Minden napra egy lecke

2012 márciusában a kattintások helyett a nézési idő vált a Youtube legfontosabb mérőszámává. Cristos Goodrow a videómegosztó munkatársa a Business Insider cikkében felidézte, hogy volt, aki betelefonált a központba, és elpanaszolta, hogy már nem tudja videós karrierjéből fizetni a jelzálogját, és vissza kell mennie dolgozni. Egész csatornák, emberek megélhetése épült arra a biztosnak vélt alapra, hogy a kattintásra kell rávenni a potenciális nézőket és dől a lé.

Sok dolog változik a szakmában, főleg az online kommunikációban. Már nem trendi a zsúfolt honlap, néhányan egy okostelefonokról milliós értékű brandet építenek fel és órák alatt elterjedhetnek olyan hírek, amelyek hatnak a szakma döntéseire.

A videómegosztónál maradva: a poszt írásakor javában tombol egy botrány, miszerint a Youtube a pedofília melegágya. Több nagyvállalat is leállította a kampányait a honlapon, és ismét változnak a játékszabályok a honlapon.

Érdemes tanulni, és szemmel tartani ezeket a változásokat. Legalább a munkanap utolsó 10 percében fuss át egy-két szakmai oldalt. Amit megismersz, azt következő nap már élesben bevetheted, szóval nem porosodik a tudás a polcon.

Ebben segíthet többek között:

3. Rendezd az információkat

Ha belépsz az első munkahelyedre, jegyzetelj. Minden lépést pontosan. Amikor időre kérnek valamit, nem lesz jó móka keresgélni. Később pedig a kampányok, információk átlátásához kell valahogy rendezni a dolgaidat. A papír és a toll örök páros… de aki személyesen is ismer az tudja, hogy grimaszoltam miközben ezt írtam.

A Google Keep-ben kedved szerint kategorizálhatod a jegyzeteket, rákereshetsz kifejezésekre az írásaid között, emlékeztetőket állíthatsz be és a telefonodon vagy munkahelyi gépeden is dolgozhatsz vele.

A Trello pedig egy ingyenesen használható, felhő-alapú projektkezelő applikáció, amivel a napi feladatokat és akár a teljes marketingtevékenységed átláthatóan vezetheted.

4. Legyen egy fő specializációd

Tanulmányaid alatt és az iskola utáni években meg kell találnod, hogy melyik terület érdekel a marketingen belül, miben akarsz elmélyedni. A szakma teljes skálájáról érdemes tudnod az alapokat, de kell egy fő irány.

Felkészülés a marketinges életre.
Kép: 7blog.hu

Van, aki megél csak PPC kampányok menedzseléséből, vagy hivatását a SEO és honlapépítés területén éli meg. Mindenben nem lehetsz a legjobb, de abban, ami a legjobban érdekel, kiemelkedhetsz az évek során.

5. Építkezz

Ha átestél a tűzkeresztségen, gondold végig, hogy milyen volt az elmúlt időszak. Mely feladatok tetszettek? Ilyennek gondoltad ezt az egészet? Min változtatnál? Milyen eszközökre van szükséged hosszú távon (továbbképzés, szakmai honlap, kapcsolatok stb.)?

Ha eldöntötted, hogy a marketing lesz a hivatásod, már most tehetsz valamit az 5, 10, 20 évvel későbbi helyzetedért. Egy távlati cél, egyfajta irány és a folytatáshoz szükséges erőforrások ismerete nagyon fontos, mert értelmet, kontextust ad a hétköznapoknak, és mérhetővé teszi, hogy hogy haladsz.

Én pl. az online világban érzem magam otthon. Szeretek honlapokon és közösségi oldalakon dolgozni, ezért ez a weboldal és az Instagram fiókom az, ami nemcsak eszköz, vagy hobbi, de egyfajta szakmai napló is számomra.