A sajtóanyagok küldő és fogadó oldalán is álltam már, és vannak hibák, amelyekkel rendszeresen találkozom a való életben. Most nem a szakkönyvekből szeretnék kimásolni egy-két dolgot, hanem a pálya mindkét oldalát ismerve megmutatom, hogy hogyan teheted kényelmesebbé az újságíró munkáját és sikeresebbé a küldeményed.

Hogyan küldj képeket a sajtóanyagodhoz?

Nézz körül a kedvenc híroldalaidon vagy online magazinjaidon. Megfigyelheted, hogy a legtöbbször még akkor is tesznek ki legalább egy képet a cikkhez, ha az csak egy stock fotó. Néhány honlap sablonja nem is tudja szépen kezelni, ha nincs egy fő kép kiválasztva a cikkhez.

Az online média korában nem mehet ki sajtóanyag minimum egy 16:9-es képarányú (mondjuk 1920×1080 pixeles) kép nélkül. Minden bejegyzéshez kell egy kiemelt képet csatolni, ami megjelenik a címoldalon és a közösségi oldalakon való megosztáskor.

Ha nem csatolsz te képet, akkor még az a jobb eset, ha az újságíró keres valamit, de elszalasztod egy nagyon fontos kommunikációs elem kiválasztását. A számítógépeden biztosan akad egy kapcsolódó fénykép, de az okostelefonok kamerái is bőven elegendők egy jó kép elkészítéséhez.

Ha nagyon profi akarsz lenni, küldj el egy 16:9-es, egy 9:16-os és egy 1:1-hez képarányú fotót is a szöveghez. Ezzel a három aránnyal több lehetséges elrendezést és közösségi oldalt is lefedhetsz. Ha a mellékletek mérete együtt nagyobb, mint 25 megabyte, akkor használj egy felhőtárhelyet a megosztáshoz.

Általában a képek normális fájlnév nélkül érkeznek hozzám, azaz a kép készítésekor kapott véletlenszerűnek tűnő számsor marad rajtuk. Apróságnak tűnik, de a Google-nak számít és az újságírónak is támaszt nyújt feltöltés közben a normális fájlnév.

Ki van a képen? Mi van a képen? Melyik cikkhez is jött a kép? Például ezeket írjuk bele röviden a fájlnévbe ékezetes betűk nélkül és alsóvonallal szóköz helyett. Ez azért is fontos lehet, mert egy nagyobb magazin több ezer képet tartogat a médiatárában, és ebben könnyen elveszhet a tiéd, ha nincs elnevezve.

Hogyan értékesíts?

Megértem én (nem is kicsit), hogy legszívesebben elkezdenéd sorolni a terméked / szolgáltatásod adatait és előnyeit, de a sajtóanyag nem apróhirdetés. Az első két bekezdés kiemelése félkövérrel nem lead. A cím pedig nem bír el többet a témamegjelölésnél és a figyelem megragadásánál.

Néha azt látom, hogy már a címben megpróbálnak mindent eladni a szervezetek, hogy legalább az az egy sor megmaradjon az olvasók fejében, ha nem is nyitják meg a cikket. Gyakori hiba az is, hogy a szponzorok hosszú listája vagy túlzásba vitt önpromó a cikk leadje.

A lead tömören válaszol a legfontosabb kérdésekre, első néhány szava ütős, kb. 3-5 sor terjedelmű. A legjobb, ha itt sütjük el a legérdekesebb statisztikáinkat, vagy dobjuk be egy híres ember nevét. A hosszú szövegektől gyakran megijednek az olvasók, ezért a leadnek és a címnek első körben magát a cikket kell eladnia, hogy utána érdekeljék a látogatót a részletek.

Ezt az anyagot írva nem akartam felsorolni már a leadben mindent, és nem akartalak rávenni, hogy kövess LinkedIn-en, hanem az volt a célom, hogy hitelesnek és hasznosnak tűnjön az anyag neked, és legyen kedved belemélyedni. Ha már itt tartasz úgy hiszem, hogy ez sikerült, és talán az utolsó pontig még egy kicsit benne maradok a fejedben. Neked is az a jó, ha az olvasó eljut a cikk végéig és jobban megismerkedik a témáddal.

Hogyan lehet „cikkszerűbb”?

Nem kötelező, de erősen ajánlott például az idézet. Több online híroldalon külön formázást kap, illetve még egy hangot ad hozzá a szöveghez, amitől színesebbé válik a cikk. Ha a sajtóorgánum a közösségi oldalán is megosztja a cikket egy rövid idézet jó posztszöveggé válhat.

Azzal, hogy valaki a nevét adva a saját szemszögéből elmond valamit, könnyebb történetet mesélni az anyaggal. Ha pedig egy ismert személy mond néhány szót, akkor értékes pontokat szereztünk a megjelenés mellett.

Tartsd fejben, hogy te lehet, hogy munkaidőben írod a sajtóanyagot, de az olvasó nem munkából fogja elolvasni. Nem jótékonyságból gyártunk tartalmakat, nyilván valamilyen tervet szolgál a cégünk számára, de az olvasó ebbe nincs beleavatva, csak szeretne valami érdekeset vagy hasznosat találni.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás